La situació del periodisme de paper

Publicado: 9 diciembre, 2010 de Grupo 26 en Javier Ivanyez
Etiquetas:, , , ,

PR1201010/ JAVI El periodisme imprés no travessa el seu millor moment. Des que les noves tecnologies van irrompre amb les seues eines al món de les noticies , els diaris en paper han hagut d’inventar tot tipus d’artimanyes per a salvar-se o morir en aquest món de sobreinformació. Una lluita aferrissada per la supervivència que ha portat a molts diaris, com ara La Opinión de Granada, a tancar les seues portes.

La subsistència dels diaris ha consistit bàsicament en els ingressos per publicitat. Però avui en dia les empreses veuen complicada aquesta inversió en anuncis, degut a les xifres en la venda dels diaris, cada vegada més baixes. Per això molts grups de comunicació, conscients de la capacitat de la xarxa, han optat per ampliar la seua oferta mitjançant edicions digitals dels mateixos diaris. Així també, algunes empreses de comunicació han optat per fusionar-se amb altres per a així plantar cara a la competència. Altres grans empreses, han intentat enfonsar als xicotets diaris, per a facilitar la seua expansió, o consolidar el seu monopoli en alguna zona determinada.

Pel que respecta als mitjans xicotets, com ara els diaris locals, han hagut d’ajustar-se encara més a la necessitat dels lectors.  Segons apunta Daniel Akst al seu article “Write local: How small newspaper are surviving”, els diaris locals poden ser els salvadors del periodisme escrit oferint al públic allò que realment li interessa. En aquest article, Akst utilitza com a exemple un diari local de Columbia: el Register-Star. Aquest mitjà ha aconseguit obtindre beneficis durant l’últim any, tot gràcies a evitar la sobre expansió, a reduir dels costs, i sobretot, a assabentar-se d’allò que demanen els seus lectors. I aquesta demanda no és altra que l’oferiment de notícies sobre política, esports i successos a nivell local, així com l’aportació d’històries humanes.

Aquestos diaris locals, conscients de que a la majoria de mitjans generalistes abunda la informació nacional i internacional, s’han fet forat enmig de tots aquests grans oferint quelcom que els demés diaris no poden oferir: una proximitat total.

Un altre benefici dels diaris locals és que fugen d’allò que es repeteix en tot tipus de diari generalista: les notes de premsa aportades per les agencies. Hi ha d’alguns que ni tan sols canvien la nota original, fent un “copia i pega” que trenca tots els fundaments del periodisme.

Conscients de que el futur és un enigma, esperarem asseguts veient qui serà els supervivent dins d’aquesta jungla d’empreses que trafiquen amb informació. És tot un misteri.

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s