A Sarajevo, a Nova York i ara, a la UMH

Publicado: 9 diciembre, 2010 de Grupo 26 en Javier Ivanyez
Etiquetas:, , , , , , ,

PR5171210/ JAVI El gallec Alfonso Armada és un periodista de món que ha cobert conflictes arreu del globus, des del cerc de Sarajevo, el genocidi de Ruanda, i tot tipus de esdeveniments pel continent africà, fins al derrocament de les Torres Bessones de Nova York, ciutat protagonista de la seua última obra: “Diccionario de Nueva York”.

El periodista ha estat a la Universitat Miguel Hernández d’Elx presentant aquest llibre, en el que analitza tot el que rodeja a la ciutat en la que ha viscut durant un llarg període. Un temps que li ha servit per viure un dels moments més aferrisants de la història recent. Armada va explicar com va viure l’atemptat, demostrant la crueltat que de vegades comporta el treball del periodista.

“Quan vaig veure per televisió que havia hagut una explosió al World Trade Center, vaig pujar corrent a la terrassa de casa per a observar-ho amb els meus propis ulls”. La seua dona, que és fotògrafa, va haver de parar al seu pis per a agafar la càmera. Quan va arribar dalt ja havia impactat el segon avió. Ell li va dir “T’acaves de perdre una foto perfecta”.

D’aquesta manera explica Alfonso Armada la crueltat del periodista quan deixa de costat conflictes morals i ètics per tal d’informar de la millor manera possible. Armada explica que “mentre tot ocorria, sols pensava en com contar-ho”. Cataloga aquesta visió com una “perversió professional”.  El periodista ha de deixar de costat els seus sentiments per a transmetre la màxima objectivitat en la seua informació.

D’aquesta premissa ha sorgit un dels debats generats pels estudiants i el periodista: El cas de Ryszard Kapuscinski.

El periodista polonès, Kapuscinski, ha estat desmitificat després de la última biografia realitzada pel seu deixeble Artur Domoslawsky, on  mostra a Kapuscinski com un periodista amb una tendència a la fabulació, capaç de passar les fronteres de la ficció i d’exposar reportatges periodístics més dignes de la literatura. Alfonso Armada, després d’haver llegit aquesta biografia, afirma que havien convertit a Kapuscinski en un mite i que ara l’han humanitzat.

Enllaçat amb aquest cas, Alfonso Armada ha fet referència a la situació dels reporters actuals. Si bé Ryszard Kapuscinski es dissolia entre la gent fent-se passar per un ciutadà més, entrant en contacte amb la població, el reporter actual ho presencia tot des de la llunyania o més bé des de l’hotel.  A més, Armada afirma que “és molt important que la presència de l’informador no altere la realitat, sobretot quan la presència de la càmera està prop d’un esdeveniment que pot resultar provocador”. Per tant, “s’ha d’evitar el sensacionalisme i lluitar per un periodisme ètic”.

Al final del col·loqui, el periodista gallec va mostrar als universitaris el seu darrer projecte: FronteraD, revista digital liderada pel propi Armada i creada per diversos periodistes amb la finalitat de “contar bones històries de la forma més completa possible” segons afirma el periodista.

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s